Slik får du ChatGPT til å anbefale bedriften din

Data
Skrevet av:
Kategori:
Publisert:
Oppdatert:
Del
Facebook
Twitter
LinkedIn
Artikkel

Mange ber ChatGPT om anbefalinger før de kjøper ting eller kontakter en tjenestetilbyder for hjelp til noe. Denne trenden kommer bare til å øke, og ta over mer og mer for tradisjonelle trafikkilder som Google søk og annonser. Derfor bør du gjøre alt du kan for å sørge for at ChatGPT anbefaler din bedrift.

Google vs ChatGPT

Mens Google viser deg annonser, kart, steder, produkter og AI-svar i tillegg til tusenvis av organiske treff, foreslår ChatGPT gjerne bare to alternativ med mindre du ber om flere.

Eksempel:

Søket «Rørlegger i Grimstad» på Google gir:

  • 4 betalte treff på nettsider
  • 10 organiske treff
  • 1 betalt treff på bedrift
  • 6 organiske treff på bedrifter
  • 11 kart-koordinater

ChatGPT foreslår kun to forskjellige bedrifter.

Dette bør du gjøre

Tillat språkmodeller å bruke nettsiden din.

Det er opp til OpenAI, Google, Anthropic og andre selskaper om de vil bruke informasjon fra nettsiden din, men det skader ikke å tillate det.

Du kan tillate at LLM-er bruker innholdet med llms.txt, en ny foreslått standardfil for nettsider.

llms.txt er kun på forslagstadiet, og det vil ta tid før den kanskje blir standardisert som robots.txt.

I WordPress

  • Last ned og aktiver YoastSEO.
  • Fullfør førstegangskonfigurasjonen for bedre SEO.
  • Gå til Settings -> Site features -> scroll ned til llms.txt og skru på funksjonen

Rydd og strukturér innholdet ditt.

Hjelp ChatGPT med å forstå innholdet på nettsiden din ved å kategorisere og strukturere det. 

Bruk strukturert data (schema.org) – en standard støttet av Google og andre aktører. Dette gjør det lettere for AI å forstå hva innholdet ditt handler om, og øker sannsynligheten for at ChatGPT presenterer informasjon fra nettsiden din.

I WordPress

  • Rediger hvilken som helst side
  • Scroll ned til Yoast SEO og velg fanen Schema
  • Velg type side, for eksempel about, FAQ, contact page eller lignende.
  • Gåt til Yoast SEO -> Settings -> Site representation og legg inn firmanavn og annen informasjon om bedriften din. 

Skriv bra innhold

Språkmodeller vektlegger ekspertise, erfaring og troverdighet.
Du må vise at du har dette, og du må skrive det selv. Det nytter ikke å be ChatGPT om å spy ut et dusin tekster. Alt ChatGPT vet kan den allerede. Det smarteste du kan gjøre er å starte en blogg med fagstoff du skriver selv.

  • Bruk gode strukturer: innledning, avsnitt, punktlister, konklusjon.
  • Kategoriser artikler.
  • Ha med publiseringsdato og forfatternavn.
  • Skriv gjerne om bedriften din og hva dere gjør.

Husk at folk nesten ikke leser noe som helst, og at lange tekster blir ignorert. Hold forsider og landingssider korte og poengterte. Lag heller egne undersider med lengre artikler og pass på at de listes opp i llms.txt.